Erbain ve Halvet

Başta hocaefendilerimiz olmak üzere büyük zatların tasavvuf tanımları, tasavvufun inceliğine dair yazılar, vs...
Post Reply
mnctosman

Erbain ve Halvet

Post by mnctosman »

Erbain ve Halvet

Hayrul Beşer Efendimiz (s.a.v) insan vücudunun günahtan korunmasının kalbin sağlamlığından geçtiğini vurgulaması bizler için fevkalede ehemmiyet arz eden bir meseledir.Kalb ya Rahman' ın arşı yada iblisin otağı olur.

Kalbi Rahman' ın arşı olan kulun metafizik gerilimi yüksek, letaifleri lahuti alemlere yelken açmış, ruhu kalbin zümrüt tepelerinde seyran eden, ağzı dualı, gözü yaşlıdır.Kalbin lahuti alemlere açılması, maddi alemleri ve alemi şahadetê dair masivayı çıkarıp atmakla mümkündür.Masivanın kalbten çıkarılması, ya hafi zikirle yani ruhun tekamülüyle yada cehri zikirle yani nefsin terbiyesiyle mümkündür.Nefis terbiyesinde Halveti yolunun en önemli saiki ise mücahede, riyazat ve erbaindir yani halvettir.

Hayrul Beşer Efendimiz (s.a.v)' e vahiy gelmeden önceki dönemde belli bir hazırlık devresinin olduğunu müşahede ediyoruz.Çünkü Kur-an yine kendi ifadesiyle dağlara indirilse dağların şiddetinden un ufak olacağı muazzam ve kutsi bir emanettir.Bu emaneti Hayrul Beşer Efendimiz (s.a.v.) yüklenebilmesi için mübarek ve muazzez kalplerinin bir vahiy üssü haline getirilmesi lazımdı.Bunun için Efendimiz (s.a.v) nübüvvet müjdesinden evvel Cebeli Nurda, Hira Mağarasında inzivaya çekiliyordu.Bu inzivada muhtemeldir ki Efendimiz (s.a.v) ya İbrahim (a.s) dini bakiyesi ile amel ediyor yada bu inzivadaki ameli yine ALLAH Têala ve Tebareke Hz tarafından kendisine bildiriliyordu.İşte bu inzivalar neticesinde kalbi Nebi bir merkezi vahiy haline geliyor ve haşyetinden dağların kaldıramayacağı emaneti mukaddeseye ev sahibi oluyordu.

Seyri Süluk bir seyahatın ismidir.Bu seyahat kalbin keşfi, ilk emir İkra' daki eşyanın okunması yolculuğudur.Bu seyahatte azık gözyaşı, sermaye aşk, zaman
binektir.Nitekim pek çok veliyullah sufi kimdir sualine zamanını en iyi değerlendirendir şeklinde cevap vermişlerdir.

Mürşidimiz, efendimiz Hz.Şeyh Sami Abdurrahmani Sami k.s. Hz.leri bir gün buyurdular : " Süluksuz Mürid, Erbainsiz Mürşid Olmaz. Halvetiyye yolu erbain ile kaimdir. Erbainsiz nefsi tezkiye etmek mümkün değildir. Sıddikiyye yolu ruhu terbiyesi esas almıştır. Sıddikiler ruhlarını kamil eyleyip , nefislerini ruhun emrine verirler. Aleviyye yolu ise nefsi terbiyeyi esas almıştır. Nefsi terbiye etmenin yoluysa ancak erbain ile geçer "Cumhuriyet Devrinden sonra tekkelerin kapılarına mühür vurulunca Halveti Dervişanı camilerde veya evlerinde erbaine girmeye başladılar. Elh bu ahval halen devam etmektedir.

Pirimiz Pir Seyyid Hasan Hüsameddin Uşşaki Hz.leri k.s. şöyle erbain hakkında şöyle buyurmuşlardır

" Tarikat-ı Nakşibendiyye de yeni beden murakabe derslerinde verilir. Vucud-u mevhibe murakabeden evvel müride tahsis edilmez. Halvetiyye de ise vucud-u mevhibe erbainsiz verilmez. " Bir daha ki makale de buradan devam edelim inşALLAH.

Yazar : Hüseyin Türkeri
Post Reply

Return to “Tasavvuf Yolu Nedir?”