Gençlerin Dindarlaşma Eğilimi

Gençlerimizin dini ve kültürel eğitim ve gelişimi.

Moderator: Leyla Hanne

Post Reply
User avatar
hakyolu
Posts: 64
Joined: 14 Aug 2007, 14:42
Kan Grubu: A (+)
Location: İSLAMBOL

Gençlerin Dindarlaşma Eğilimi

Post by hakyolu »

Gençlik çağında bedenî, zihnî, hissî gelişim ve sosyalleşme hızlı ve yoğun olarak gerçekleşir. Bu çağdaki gençler için sadece bireysel boyutta kalan, ibadet mekânlarıyla sınırlı, salt uhrevî (öteki dünya ile ilgili) ve ruhî bir din anlayışı yerine, dünya ile ahireti birlikte ele alan, bireyin yanı sıra toplumun yapısını da geliştiren, sosyal olayları sorgulayıp gerektiğinde müdahil olan, dünyevî her türlü soruna makul ve faydalı çözümler sunan bir din anlayışı daha caziptir.

Gençler için din, bireyin yanı sıra topluma da anlam ve huzur sunmalıdır. Peygamberimiz Hz. Muhammed’in (sav) hayat ve mücadelesini, Kur’an’da yer alan siyasî hükümleri, Osmanlı Devleti’nin kuruluş ve yükseliş sürecindeki manevî değerlerini az çok bilen ülkemizdeki gençler için din ile siyaset birbirinden ayrılamaz olgulardır. Dinî ve kültürel miras, bu topraklarda yetişen gençler için, İslam dininin siyaseti şekillendirici özelliğinin olduğunu doğal olarak öğretmektedir. Dolayısıyla gençler açısından dinin, siyasî hayatı şekillendiren boyutu vardır. Siyaset, değerlerini ve prensiplerini dinden alabilir.

Dini sadece bireysel olarak yaşamakla yetinen gençler, yok denecek kadar azdır. Dini genellikle gruplar/cemaatler bünyesinde yaşarlar. Gençler ya üyesi oldukları akran grubunun dinî değerlerini benimserler ya da dinî değerleri dikkate alarak akran grubunu belirlerler. Çünkü bu çağda bir gruba mensup olma ihtiyacı, onları dinî grupları incelemeye ve uygun geçiş kanalları ortaya çıktığında bir gruba mensup olmaya sevk eder.

Gençlerin dinî anlayış ve hayatları, mizaçlarından ve aileleri içerisinde yetiştirilme tarzlarından etkilenerek şekillenir. Dışadönüklük, içe dönüklük, sert tabiatlılık, saldırganlık, itirazcılık, inatçılık, yumuşak huyluluk, pısırıklılık gibi farklı kişilik ve mizaç yapıları, genelde insanların, özelde ise gençlerin dinî tercih ve yönelimlerini de farklılaştırmaktadır. Bu farklılık, mensup olacakları dinî grubun belirlenmesinde de çok önemli bir etkendir.

Dinî hayata daha çok metafizik, duygusal ve kimlik edinme gibi ihtiyaçlar sebebiyle yönelen gençlerin psikolojik yapısı ve sosyal vakıa dikkate alındığında, tasavvufî bir boyuta sahip, dinî bir lider tarafından temsil edilen, sosyal hizmetler/çalışmalar yapan cemaat yapılanmalarına gençlerin daha çok rağbet ettikleri söylenebilir.

Toplumdaki farklı dinî ve ideolojik grupların varlığı ve bu grupların eylemleri, gençlerin dinî-ideolojik bir kimlik edinme ve bir gruba girme sürecini hızlandırır.

Dinî bir grubun varlığı, dinî liderle mümkündür. Gençler böylesi bir liderde; sözü ile yaşantısının dine uygun olması, ilmî ve kültürel birikim, manevî tesire sahiplilik, dürüstlük, adaletlilik, cesaret, anlayışlılık/hoşgörülülük gibi özellikleri ararlar.
Şurası unutulmamalıdır ki bireyselleşme sürecindeki gençler, girecekleri gruplarda, kalabalıkta kaybolmayı, kişiliklerinin silikleştirilmesini hoş karşılamaz ve müsaade etmezler. Dinî bir gruba mensup olan genç, kendisiyle özel olarak, yakından ilgilenilmesini umar ve ancak o takdirde grup ve lider uğruna büyük fedakârlıklarda bulunmayı göze alabilir.

Yetişkinlere bağımlılıktan yavaş yavaş kurtularak özgürleşen, zihinsel gelişim sürecinde 10-11 yaşlarından itibaren soyut kavramları daha kolay anlayabilen, soyut düşünebilen, öğrenim hayatı sayesinde bilgisi artan ve sosyal çevrenin farklı/aykırı etkilerine maruz kalan gençlerde, çocukluk çağındaki dinî anlayışa ve geleneksel din anlayışına karşı şüpheci ve eleştirel bir bakış açısının ortaya çıkması normaldir.



Esasen gençlerin bilinçli benimseyecekleri ve yaşamayı göze alabilecekleri bir din için psikolojik ve zihinsel kaynaklı bu eleştiri ve sorgulamalar zararlı değil, faydalı olacaktır. Yeter ki onlara gerekli rehberlik yapılabilsin, doğru ve sağlıklı bilgi kaynaklarına gençler ulaşabilsin.

Duygusal gelişimin ve eleştirel zihnin etkisi altındaki gençler, bazı dinî inanç ve ibadet esaslarını, ahlakî yargıları ve Müslüman olarak bilinen insanların yaşantılarını sorgularlar. Yaratılış sebebi, yaşanan felaketlerin sebep ve sonuçları, kader inancı, günah kavramı, Müslümanların durumu, onların zihinlerini ve gönüllerini en çok meşgul eden ve sorun oluşturan dinî konulardır.

“Allah beni/insanları niçin yarattı?”, “Allah beni/insanları niçin imtihan ediliyor?”, “Şeytan niçin var?”, “Doğal âfetlerde, kazalarda masum insanlar niçin ölüyor?”, “Allah niçin masumları, mazlumları korumuyor?”, “Bir kızla/erkekle konuşup görüşmenin nesi günah?”, “Flört etmek, birisini sevmek, âşık olmak günah mı?”, “Cinsel yayınları takip etmek niçin yasak?”, “Müslümanım deyip de … yapanlar var?” gibi meseleler gençlerin dinî hükümleri içine sindirmesine mâni olmaktadır.

Gençler nispeten dünyevîdir, yaşlılar ise uhrevî. Bu, psikolojik yapılarının ve hayatın içerisindeki konumlarının (hayatın baharında oluşlarının) tabiî bir neticesidir. Onlardan, gözleri önünde duran, elde etmeleri mümkün/kolay dünyevî zevklere kapılmayıp, reddedip ya da erteleyip uhrevî zevkleri tercih etmelerini beklemek gerçekten zordur.

Bilhassa cinsel zevkleri, kolay yoldan başarılı, zengin olmayı, hayatın tadını çıkarmayı sağlayacak çeşitli eylem ve davranışları meşru-gayrimeşru, haram-helal, günah-sevap açılarından değerlendirtip gençleri cennet nimetleri ile avutabilmek, ancak ailede ve bir gruptaki güçlü dinî terbiye ile mümkündür.

Mesela gencin, gün içerisinde bulunduğu ortam (sınıf, sinema, kafe, stat) ne olursa olsun, gerektiğinde oradan kısa süreliğine de olsa ayrılarak beş vakit namazı kılması, bir genç kızın -hele de âilesine ve/veya okul ortamına rağmen- tesettüre ve adabına uyması, yani gencin dinî kimliğini toplum içinde ortaya koyarken bazı mahrumiyetleri göze alması, güçlü kişilik yapısını gerektir. Gençler, dinî idealler uğruna bir grup adına aksiyoner/misyoner olmadıkça, dünyevî gayrimeşru zevkler karşısında kontrol ve korunmayı uzun süreli gerçekleştiremezler.

Din, aklı da aşan boyut, özellik ve hükümlere sahiptir. İnsanlar dinde, peygamberin haricindeki Allah, melek, vahiy, ahiret gibi varlıkları gözle görememekte, tecrübe edememektedir. Dolayısıyla bir dinin kabulü zaten daha baştan metafizik, aklı aşan bir olaydır. İnsanlar bunun bilincindedir, fakat yine de gençlik çağında akılcılık ağır basar.

Diğer taraftan, dinde akıl ile kavranabilecek, manası, sebebi ve hikmeti aklî, mantıkî, bilimsel yollarla açıklanabilecek hususlar pek çoktur. Şu halde, dinî hükümlerin, emir ve yasakların hikmetlerinin mantıklı, bilimsel olarak izah edilmesi gençler için daha münasiptir.
Sorgusuz sualsiz, kayıtsız şartsız itaat ve teslimiyeti gençlerden beklemek makul ve gerçekçi olmaz. Gençlerin asıl aradığı, modern hayat dikkate alınarak güncellenmiş, geliştirilmiş, aykırı söylemlere karşı güçlü bir din dilidir.
Sevginin gereği uymaktır, söz dinlemektir, sevgilinin istediği şeyi yapmaktır...

Prof. Dr. M. Es'ad COŞAN (Rh.A)


safiye
Posts: 28
Joined: 14 Jan 2008, 21:03
Kan Grubu: B (+)

Re: Gençlerin Dindarlaşma Eğilimi

Post by safiye »

Cehalet felakettir, amelsiz ilim ise vebal! Silkinelim, atalet ve cehaleti yenelim.
M. Es’ad COŞAN (R.A)



Gevşemeyiniz, ahireti, hesabı unutmayınız, hiç olmazsa düşmanların çalışmalarına bakıp gayrete geliniz.
M. Es’ad COŞAN (R.A)



İlerleme, kalkınma ve yükselmenin sonsuz değerli, vazgeçilmez şartı, her yönü ve çeşidi ile gerçek ilimdir.
M. Es’ad COŞAN (R.A)


Evlerimizde sadece akla uyan, işe yarayan lüzumlu, faydalı eşya bulunsun.
M. Es’ad COŞAN (R.A)



Spor ve sıhhate çok önem verin. Katiyen sıhhatinizi tehlikeye sokacak işler yapmayın. Sıhhatli kuvvetli Müslüman daha hayırlıdır.
M. Es’ad COŞAN (R.A)



Mezun olduğumuz yerlerde mutlaka vakfımızın şubesini veya bir dernek kurun. Mutlaka bir eğitim, öğretim, kültür ve sosyal çalışma içinde yerinizi alın.
M. Es’ad COŞAN (R.A)



Mert olalım, dürüst olalım! Bize iyilik yapana kötülük etmeyelim, kan kusturmayalım! Borcumuz varsa, sahibine ödeyelim, rahat etsin o da… İyiliği için de teşekkür edelim!
M. Es’ad COŞAN (R.A)


Müslüman olarak giyimine dikkat etmen gerekli pabucunun çamursuz olması, pantolonunun temiz olması önemli! Hatta giyiminin renklerinin uyumlu olması önemli.
M. Es’ad COŞAN (R.A)


İlim öğrenin, hadis öğrenin, Kur’an öğrenin, büyüklerimizin hallerini öğrenin; söylenecek yerde onları söyleyin!
M. Es’ad COŞAN (R.A)


Kuran- ı Kerim Allah’ın sağlam kurtarma ipidir, cankurtaran simididir. Ona sımsıkı sarılmalıyız, yapışmalıyız ki selamete çıkalım, kurtulalım.M. Es’ad COŞAN (R
Post Reply

Return to “Gençlere Yönelik”