Maksat ve Talep Doğrulaması Yaklaşımının Hayat(ötes)i Önemi

Moderator: Leyla Hanne

Post Reply
seyir

Maksat ve Talep Doğrulaması Yaklaşımının Hayat(ötes)i Önemi

Post by seyir »

Maksat ve Talep Doğrulaması Yaklaşımının Hayat(ötes)i Önemi

İbrahim İLHAN

Zinde Y.K Üyesi

Elektronik mektup adresimdeki posta kutuma ulaşımı kolaylaştırmak için (belki de çoğu kişi gibi) kendi bilgisayarıma adres ve şifreyi kaydederek bir kısa yol oluşturdum.

Kullanıcı adı ve parola yazmadan sadece bir-iki tıklamayla posta kutuma ulaşabiliyordum. Fakat zaman zaman program kendiliğinden parola kutucuğunu boş olarak ekrana çıkarıp “lütfen parolayı doğrulayın” diyor. Bu da nerden çıktı diyecekken, alttaki “bu bilgilerinizin korunmasına yarar” gibi bir açıklamayı okuyor ve tereddüt ediyorum.

Muhtemelen, zamanla özel alan sahibinin haberi olmadan girilmeyi engellemek, şayet habersiz bir giriş söz konusu ise o andan itibaren sonlandırmak amacıyla düşünülmüş güzel bir teknolojik tedbir. Ya da internette dolaşan bazı söylentilere göre, parolayı ele geçirmeye matuf sahte bir düzenek olabilirdi.

Çok yaygın bir programın üreticisi olan firmanın Türkiye şubesi Genel Müdürü; yaptığı bir açıklamada, güvenli internet programları sunmayı amaçladıklarını, ancak her alanda olduğu gibi internet alanında da kötü niyetli kişilerin bulunduğunu belirterek şu ilginç bilgiyi veriyordu:

“ Bilgisayar korsanları, internet haberleşmesine yönelik programlarının giriş sayfalarını birebir taklit ederek aslında sahte olan sayfalar düzenliyorlar. Siz şifrenizi yazdığınızda arka planda bilgilerinizi ele geçirmiş oluyorlar.”

Her defasında kullanıcı adı ve parolayı yeniden yazmak, kısa yola nazaran biraz zahmetli bir yol ama maalesef kesin bir çözüm değil. Her şeye rağmen, bir sızma ve sahteliğe karşı dikkatli, tedbirli olmakta yarar var. Özel iletişim alanıma, yabancı ve zararlı bir giriş ihtimaline karşı tedbir için zahmete ve endişeye değer.

İnsanın gönlü, zihni, niyetleri, hareketleri şüphesiz bir elektronik alan ve programla kıyas dahi edilemeyecek kadar büyük önem ve kıymete sahiptir. Gönül ve zihin, izinsiz, yanlış, yabancı, zararlı giriş ve tesirlere karşı her türlü tedbirin alınmasına layık özel bir alandır.

Günlük hayatımızda, işimizde ve iş dışı faaliyetlerimizde hatta ibadetlerimizde bir alışkanlık eseri olarak tekrar ede geldiğimiz nice hareketler, düşünceler ve tavırlar vardır ki, bunların neden yapıldığı ve yapılmasından beklenenin ne olduğunu sık sık yeniden düşünmekte, hatırlamakta ve doğrulamakta yarar var. Biz bunu “Maksat ve Talep Doğrulaması Yaklaşımı” olarak adlandırıyoruz. Kısaca “Niyet Doğrulaması” yahut “Niyet Tazelemesi” de diyebileceğimiz bu yaklaşımın “Hayat(ötes)i bir öneme haiz olduğunu vurgulamak istiyoruz. Bu yaklaşım kesinlikle “sizin de yararınıza” olacaktır.

Rahmetli Mehmed Zahid Kotku ve Mahmud Es’ad Coşan Hocaefendilerin, sohbetlerinde sık sık tekrarladıkları ve talebelerine derslerinde tekrarlanmasını tavsiye ettikleri bir söz vardır:

“Allahım, maksadım Sen’sin; Sen’in rızanı talep ediyorum”.

Bu sözün Arapca (İlahi Ente Maksudi ve Rıdake Matlubi) hattı, , Hocaefendilerin talebeleri ve sevenlerininin evlerinde, işyerlerinde bir tablo olarak bulunur. Hatta yakalarda Rahmetli Mahmud Es’ad Coşan Hocaefendi’nin tercihli Türkce tabiriyle GÜLCÜK (rozet değil), olarak asılıdır. Şüphesiz, bu tablo ve gülcükler, çok değerli ve önemli bir sözün, bir düsturun gönüllere yerleşmesi için bir hatırlatma vesilesidir.

Allah’ın adını anarken bile, belli bir sayıda durup; yukarıdaki cümlenin söylenmesi yolundaki tavsiye hep dikkatimi çekmiştir. Bir kişi yalnızken ve sessizce Allah’ı anıyorken, Allah’tan başka ne maksadı olabilir ve Allah’ın Rızasından başka neyi talep edebilir?

Bu tavsiyeden çıkarılabilecek sonuç: Allah’ı anarken bile, maksat ve talebin doğrulanması, hatırlanması, yapılan işin şuurlu, bilinçli bir şekilde yapılması tavsiyesi bu uygulamanın hayatın bütün alanlarına ve faaliyetlerine yayılması ve yansıtılması için sürekli ve hassas bir eğitim çalışmasıdır. Aynı zamanda niyet kaymaları ve örtülü, gizli taleplere karşı set çekme ve önleme girişimidir.

“Nefs-i emarenin egemenliği altında olanlar, dinin bütün zahiri biçimleriyle meşgul olabilirler; ancak bu başkalarını etkilemek için sergilenen tamamen içi boş bir gösteriden ibarettir.”(Frager, 2005 s.74)

En halis niyetle uygulanması gereken dini ibadetlerde bile nefsin bu denli örtülü tesiri olabiliyorsa, günlük hayatımızın ikili-çoklu ilişkilerinde, doğrudan kişisel çıkarlarımızın söz konusu olduğu, işle ilgili davranışlarımızda ve tamamen dışa yönelik (doğasında ister istemez bir nevi gösteri niteliği taşıyan) sosyal faaliyetlerde çok daha fazla tesiri olduğu muhakkaktır.

O halde hayatımızın her safhasında sürekli olarak; nefsin rolleri, tezahürleri, gizli açık yönlendirmeleri hakkında bilgili, uyanık, tedbirli, güçlü, iradeli, donanımlı, aktif olmak durumundayız. Aksi halde ibadetlerimizin, işlerimizin, hizmetlerimizin, faaliyetlerimizin, harcamalarımızın boşa gitme ihtimali yüksektir.

Bu kritik gerçeği gündelik telaş, yoğunluk ve yorgunluk içinde unutabiliriz. Zaten “Dünya bize unutturulmak üzere dizayn edilmiştir; bizim işimiz ise hatırlamaktır.”(Frager s.142)

İmam Nevevi tarafından tasnif edilen Riyazü’s-Salihin adlı Hadis kitabının birinci cildi, Besmeleden sonra ilk konu başlığı olarak şunu alır: “Gizli ve açık her işe ve her söze halis niyetle başlamak hakkında ayetler ve hadisler” (DİB yay.)

Bu bölümde bulunan bir ayet ve iki hadis ile konunun önemini kavramaya çalışalım:

“Ve kalplerinizdekini ister gizleyiniz, ister meydana çıkarınız Allah onu bilir.” (3/29)

“Ameller, ancak niyetlere göre değerlenir. Herkesin ancak niyetine göre amelinin karşılığı vardır” (Buhari, Müslim)

“Allah sizin kalıbınıza ve suretinize değil de kalblerinize bakar.” (Müslim)

İmam Gazâli, İhyau ‘Ulumi’d-Din adlı eserinde “Mü’minin niyeti,amelinden hayırlıdır” (Taberani) Hadisini şöyle izah ediyor: “Belki bu hadisden maksat şudur: Her taat, niyet ve amelden meydana gelir. Niyet de amel de hayır cümlesindendir, fakat taat cümlesinden olan niyet amelden daha hayırlıdır. Yani amelin de niyetinde maksat üzerinde tesiri vardır, fakat niyetin maksat üzerindeki tesiri daha büyüktür. Yani taat cümlesinden olan mü’minin niyeti,

taat cümlesinden olan amelinden hayırlıdır. Buradaki maksat şudur; kulun niyet ve amelde bir ihtiyarı (seçim, tercih) vardır. Niyet ise bunların hayırlısıdır.” (c.4,s.661)

Niyetin hayrı konusunda teyid ve teşvik edici bir kutlu söz de Riyazü’s-Salihin’de 11 numaralı hadistir . “…Bir kimse bir iyilik yapmaya niyetlenir de yapmazsa, Allah kendi nezdinde o kimse için tam bir iyilik sevabı yazar.”

Yaptığımız ve yapacağımız iyi işlerin Allah katında boşa gitmemesi için, niyetimizin önemi konusunda sürekli bir farkındalık halinde olmamız gerekmektedir.

Şartlar ne olursa olsun, olumlu bir duruş içinde olmak ve iyi niyetimizi muhafaza etmek, iyi niyetle çözümler, hizmetler üretmeye çalışmak kesinlikle bizim hayrımıza olacaktır. Niyetlerimizi gerçekleştiremesek dahi böyle olacaktır.

Niyetlerimiz üzerinde kontrol, doğrulama ve müsbet yönlendirmemizi kaybettiğimiz zaman, meydana gelebilecek niyet bozulma ve kaymaları, yaptığımız iş ve hizmetlerde görünen boyut ne kadar büyük ve parlak olursa olsun, geçek hesaplaşmada bunun sanal, içi boş, sahte bir sonuç olduğu ortaya çıkacak ve bizim için hayır değil, yük olacaktır.

Maksat ve talep doğrulamasının insanlar için hayat(ötes)i bir önemi vardır.

Neyi, niçin yaptığımızı, bunu yapmamızın sonucunda neyi beklediğimizi, talep ettiğimizi sürekli hatırlamak, sorgulamak ve doğrulamak, niyet ve beklenti kayma-sapmalarına karşı uyanık olmak gönlümüzün ve zihnimizin daimi ilgi alanı haline gelmelidir.

Bu alanda gözetmemiz gereken temel konu ve öncelik ise; Her zaman, her yerde ve her şeyde ALLAH RIZASI’dır.
Leyla Hanne
Posts: 1395
Joined: 22 Nov 2007, 21:24

Re: Maksat ve Talep Doğrulaması Yaklaşımının Hayat(ötes)i Önemi

Post by Leyla Hanne »

Çok güzel bir yazı, bir defa daha anlattı bize Allah'ın rızasını her işte güdmeyi, niyeti doğru, güzel tutmayı. Biz belki bundan dolayı kaybediyoruz bazı şeyleri. Nefsi hep önde tutduğumuzdan, dünyalığa daldığımız için...Çok şey kaybediyoruz en iyi, en güzel ihvanımızda bile bu durum ortaya çıkıyor. Allah bu öğrendiklerimizle amel etmeyi nasip eylesin.Çünkü her yazı bize bir uyarı aslında, Allah görmeyi,anlamayı,yaşamayı nasip eylesin her zaman. :)Allahım saptırmasın doğru yoldan.
maneviyat

Re: Maksat ve Talep Doğrulaması Yaklaşımının Hayat(ötes)i Önemi

Post by maneviyat »

seyir wrote:Bu alanda gözetmemiz gereken temel konu ve öncelik ise; Her zaman, her yerde ve her şeyde ALLAH RIZASI’dır.
Çok faydalı bir yazıydı.Allah razı olsun.Rabbim niyetlerimizi Allah rızası dışına kaydırmasın inşallah.
Refika

Re: Maksat ve Talep Doğrulaması Yaklaşımının Hayat(ötes)i Önemi

Post by Refika »

Sık niyet sorgulaması amellerimiz zayî olmasın için şart olduğu gibi hizmetin devamı içinde şart. Allah rızası aradan çıkınca nefs hemen onun yerini dolduruyor malum. Böyle olunca da âmiyâne tabirle kafası atınca insanın birine, bir işe vs. yüz çevirebiliyor. İşte niyetin ne olduğu hatırda olursa sabırda oluyor, yılmalar en aza iniyor. Şahıslara takılmıyor insan.

Bu yönlendirmeniz için ayrıca teşekkürler.
Post Reply

Return to “Kritik Analitik Düşünce ve Kişisel Gelişim”